Woonconsulent

Vacature gesloten

Woonconsulent

Woonwaarts Nijmegen

Wat is vereist?

  • Hbo werk- en denkniveau
  • Enkele jaren relevante werkervaring
  • Inlevingsvermogen en communicatief vaardig
  • Op diplomatieke wijze kunnen omgaan met belangentegenstellingen
  • Kennis van huurrecht
  • Klantgericht, initiatiefrijk, empathisch en creatief

Wat krijg je?

  • €4.087 - €5.375 bruto p/m (afhankelijk van kennis en ervaring) bij een volledig dienstverband
  • CAO Woondiensten
  • 36-urige werkweek
  • 189 vakantie-uren per jaar bij een volledig dienstverband
  • Persoonlijk ontwikkelbudget en opleidingsmogelijkheden
  • Hybride thuiswerkmogelijkheden

Wat doe je?

  • 30% Klachten en meldingen beoordelen en acties uitzetten
  • 20% Administratie en dossiervorming
  • 15% Huisbezoeken afleggen en wijkrondes lopen
  • 10% Verdieping in veelvoorkomende problematiek
  • 5% Contact met bewonersgroepen
  • 20% Intern en extern overleg

Stel direct een vraag

Vacature

Als Woonconsulent bij Woonwaarts ben je verantwoordelijk voor de casussen uit de wijk waarbij sprake is van multiproblematiek. Je focus ligt hierbij op leefbaarheid, bewonersparticipatie, preventie en handhaving. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om casuïstiek waar verslaving, huiselijk geweld of overlast een rol spelen. Je beoordeelt klachten en meldingen en zet vervolgens gepaste acties uit. Ook bedenk je zelf actief wat er nodig is in de wijken.

Je ontvangt meldingen en klachten van externe instanties, de politie of van bewoners zelf. De meest voorkomende problemen worden zelfstandig door de Wijkbeheerders opgelost, maar meer complexe casussen - waar sprake is van meerdere problemen - pak jij op. Je overlegt met de betrokken instanties, gaat op huisbezoek en zet de nodige acties uit. Ook zorg je voor een goede administratie en dossiervorming. Je hebt ervaring met complexe casuïstiek op het sociaal maatschappelijk domein en je herkent sociaal psychologische problematiek. Je weet hier passende oplossingen of interventies voor aan te dragen. Kennis van het huurrecht is hierbij een must. Je onderhoudt ook contact met bewonersgroepen om informatie op te halen over wat er speelt in de wijken.

Je bent onderdeel van een Wijkteam van een specifiek gebied. Dit team bestaat naast jou uit andere Woonconsulenten, Verhuurconsulenten en Wijkbeheerders, een Sociaal Consulent en een Wijkregisseur. Je onderhoudt vooral intensief contact met de Wijkbeheerders in je team, aangezien zij elke dag in de wijken te vinden zijn en dus goed weten wat er speelt.

Als je het leuk vindt om het verschil te maken voor huurders en je het uitdagend vindt om dit soms in aangrijpende situaties te doen, dan is dit een baan voor jou.

Werkweek

Woonconsulent

Op een leuke werkdag heb je een fijn overleg met collega’s, waarin jullie complimenten ontvangen voor de goede samenwerking. Ook zet je met succes acties uit om te voorkomen dat een huurder haar woning kwijtraakt.

Op een mindere werkdag voer je een lastig gesprek met een huurder en moet je onverwacht bij veel overleggen aanwezig zijn. Hierdoor kom je niet toe aan de werkzaamheden die eigenlijk op je planning stonden.

  • 08:00
  • 09:00
  • 10:00
  • 11:00
  • 12:00
  • 13:00
  • 14:00
  • 15:00
  • 16:00
  • 17:00
  • 18:00
    • Lunch
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Wijkronde lopen
    • Gesprek met huurders
    • Acties uitzetten
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Klachten en meldingen beoordelen en acties uitzetten
    • Administratie bijwerken
    • Gesprek met huurder
    • Overleg met Wijkbeheerder
    • Overleg met Sociaal Consulent
    • Verdiepen in veelvoorkomende problematiek
    • Klachten en meldingen beoordelen en acties uitzetten
    • Overleg met GGZ
    • Klachten en meldingen beoordelen en acties uitzetten
    • Lunch
    • Wijkronde lopen
    • Huisbezoek afleggen
    • Multidisciplinair overleg
    • Administratie bijwerken
    • Klachten en meldingen beoordelen en acties uitzetten
    • Dossier bijwerken
    • Lunch
    • Wijkteamoverleg
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Overleg met Politie
    • Klachten en meldingen beoordelen en acties uitzetten
    • Dossier bijwerken
    • Lunch
    • Overleg met gemeente
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Overleg met Wijkbeheerder
    • Administratie bijwerken
    • Gesprek met huurder
    • Wijkronde lopen

Voorbeeld uit de praktijk

Een huurder laat verward gedrag zien en veroorzaakt hiermee ernstige overlast. Hoe pak je dit aan?

Wanneer de woonomgeving een melding doet van overlast van een specifieke huurder die een verwarde indruk maakt, is het aan jou om uit te zoeken hoe de situatie in elkaar zit. Je gaat na of diegene al bekend is bij de zorg, je overlegt met de wijkagent en je gaat met de omwonenden in gesprek om een goed beeld te krijgen van de situatie. Daarnaast ga je met de huurder zelf in gesprek, dit doe je vaak samen met iemand, zoals de wijkagent of iemand uit het zorgnetwerk. Het is belangrijk om te achterhalen wat er precies aan de hand is en wat er nodig om de juiste zorg aan iemand te bieden. Hiervoor werk je nauw samen met de netwerkpartners en behoud je oog voor zowel de individu als de woonomgeving. In escalerende situaties is het ook mogelijk dat je juridische stappen moet ondernemen, zoals het opstellen van een gedragsaanwijzing bijvoorbeeld.

Groeipad

Woonwaarts geeft haar medewerkers genoeg ruimte om zichzelf te onwikkelen, zodat de organisatie aan haar opgave kan voldoen. Met de juiste kennis en vaardigheden kunnen medewerkers optimaal presteren in alle wijken en buurten waar Woonwaarts actief is. Medewerkers hebben zelf de regie in handen en krijgen de vrijheid om zichzelf zowel op persoonlijk als op professioneel vlak te ontwikkelen. Hierin worden medewerkers gestimuleerd en gefaciliteerd: Woonwaarts heeft een organisatiebreed opleidingsbudget, en bovendien hebben medewerkers vanuit de CAO Woondiensten een individueel loopbaanbudget.

Woonconsulent

Werken bij Woonwaarts

Bij ons werken betekent bijdragen aan fijne wijken en buurten.
Wat je ook doet, je werkt altijd aan thema’s zoals beschikbaarheid, betaalbaarheid en duurzame leefkwaliteit. Dat doen we met 140 collega’s en samen met onze partners in de wijk. In de gemeenten Beuningen, Druten en Nijmegen zetten we ons dagelijks in voor sociaal duurzame wijken en buurten. Voor ons zijn dat plekken waar iedereen zich thuis voelt en waar bewoners zich actief voor inzetten.

Wil jij een bijdrage leveren? Neem gerust contact met ons op. We maken graag kennis met je, ook als er op dit moment geen vacatures zijn. We kijken vooral naar wie je bent en welke talenten je meebrengt.

Heb je een visuele beperking of ben je minder mobiel? Regelmatig hebben we vacatures voor functies die hier uitstekend bij passen. Samen kijken we hoe jij goed en prettig bij ons aan de slag kunt. Ben jij zo iemand, of weet jij hoe we met deze mensen in contact kunnen komen? Laat het ons weten!

Neem contact op met Rachelle of Manon via hrm@woonwaarts.nl.

  • Kantoor in Nijmegen
  • 140 werknemers
  • 50% / 50%
  • Gemiddelde leeftijd 47 jaar
  • Informeel, representatief, voor enkele functies bedrijfskleding
  • Hybride werken

Collega's

Foto van medewerker Marjolein Albers
Foto van medewerker Rachelle Wijnandts
Foto van medewerker Daphne Schrijvershof

Marjolein Albers - Sociaal Consulent - afdeling Wonen

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik ben in 1989 begonnen bij Woningbouwvereniging Eigen Haard wat na diverse fusies Woonwaarts is geworden. In de 33 jaar dat ik bij Woonwaarts werk heb ik in diverse functies gewerkt, altijd de mogelijkheid gekregen om opleidingen te volgen, door te groeien of te veranderen van functie. Op dit moment werk ik als Sociaal Consulent wat mij heel goed bevalt. Ik werk met heel veel plezier in een leuke vakgroep, fijn wijkteam en gezellige collegae.

Wat heb je gestudeerd?
MEAO en Sociaal Architect. Verder interne trainingen en cursussen.

Wat doe je in je vrije tijd?
Sporten en terrasje pakken.

Rachelle Wijnandts - HRM adviseur - Staf

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik wilde graag werken in het maatschappelijke speelveld. Er kwam een mooie vacature beschikbaar waar ik direct op heb gereageerd. Na de gesprekken was ik nog enthousiaster en wilde mijn steentje bijdrage aan deze interessante sector. Inmiddels is het 15 jaar geleden dat ik hier begon en werk er elke dag nog met veel plezier!

Wat was je vorige baan?
HRM adviseur.

Wat doe je in je vrije tijd?
Wandelen, puzzelen, lezen, uit eten en theater bezoeken.

Daphne Schrijvershof - Secretaresse op de afdeling Staf.

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Via mijn netwerk kwam ik in aanraking met Woonwaarts. De dubbelfunctie Facilitair en Secretariaat sprak mij toen erg aan omdat ik bij mijn vorige werkgever ook verschillende afdelingen ondersteunde. Inmiddels zijn we al bijna 9 jaar verder, heb ik een aantal mooie kansen binnen Woonwaarts gehad en werk ik nu als Secretaresse voor het Managementteam. Ik weet nog goed dat mij tijdens het sollicitatiegesprek een lastige situatie werd voorgelegd om op te lossen, waardoor ik gelijk dacht “wat een mooie uitdaging, kom maar op!”

Wat was je vorige baan?
Secretaresse bij een woningcorporatie.

Sollicitatieproces

Brievenselectie
± 14 oktober
Gesprek
± 22 oktober
Arbeidsvoorwaardengesprek

Interessante baan?

Terug naar boven