Woonconsulent

Vacature gesloten

Woonconsulent

Woonwaarts Nijmegen

Wat is vereist?

  • Hbo werk- en denkniveau
  • Enkele jaren relevante werkervaring
  • Inlevingsvermogen en communicatief vaardig
  • Op diplomatieke wijze kunnen omgaan met belangentegenstellingen
  • Goede beheersing Nederlandse taal, zowel in woord als geschrift
  • Klantgericht, initiatiefrijk, empathisch en creatief

Wat krijg je?

  • €4.087 - €5.375 bruto p/m (afhankelijk van kennis en ervaring)
  • CAO Woondiensten
  • 36-urige werkweek
  • 189 vakantie-uren per jaar
  • Persoonlijk ontwikkelbudget en opleidingsmogelijkheden
  • Hybride thuiswerkmogelijkheden

Wat doe je?

  • 30% Klachten en meldingen beoordelen en acties uitzetten
  • 20% Administratie en dossiervorming
  • 15% Huisbezoeken afleggen en wijkrondes lopen
  • 10% Verdieping in veelvoorkomende problematiek
  • 5% Contact met bewonersgroepen
  • 20% Intern en extern overleg

Stel direct een vraag

Vacature

Let op: Het gaat hier om een tijdelijke kracht, ter vervanging van zwangerschapsverlof.

Als Woonconsulent bij Woonwaarts ben je verantwoordelijk voor de casussen uit de wijk waarbij sprake is van multiproblematiek. Je focus ligt hierbij op leefbaarheid, bewonersparticipatie, preventie en handhaving. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om casussen waar verslaving, huiselijk geweld of overlast een rol spelen. Je beoordeelt klachten en meldingen en zet vervolgens gepaste acties uit. Ook bedenk je zelf actief wat er nodig is in de wijken.

Je ontvangt meldingen en klachten van externe instanties, de politie of van bewoners zelf. De meest voorkomende problemen worden zelfstandig door de Wijkbeheerders opgelost, maar meer complexe casussen - waar sprake is van meerdere problemen - pak jij op. Je overlegt met de betrokken instanties, gaat op huisbezoek en zet de nodige acties uit. Ook zorg je voor een goede administratie en dossiervorming. Daarnaast verdiep je je in veelvoorkomende problematiek en weet je hier oplossingen voor aan te dragen. Je onderhoudt ook contact met bewonersgroepen om informatie op te halen over wat er speelt in de wijken.

Je bent onderdeel van een Wijkteam van een specifiek gebied. Dit team bestaat naast jou uit andere Woonconsulenten, Verhuurconsulenten en Wijkbeheerders, een Sociaal Consulent en een Wijkregisseur. Je onderhoudt vooral intensief contact met de Wijkbeheerders in je team, aangezien zij elke dag in de wijken te vinden zijn en dus goed weten wat er speelt.

Als je het leuk vindt om het verschil te maken voor huurders en je het uitdagend vindt om dit soms in aangrijpende situaties te doen, dan is dit een baan voor jou.

Werkweek

Woonconsulent

Op een leuke werkdag heb je een fijn overleg met collega’s, waarin jullie complimenten ontvangen voor de goede samenwerking. Ook zet je met succes acties uit om te voorkomen dat een huurder haar woning kwijtraakt.

Op een mindere werkdag voer je een lastig gesprek met een huurder en moet je onverwacht bij veel overleggen aanwezig zijn. Hierdoor kom je niet toe aan de werkzaamheden die eigenlijk op je planning stonden.

  • 08:00
  • 09:00
  • 10:00
  • 11:00
  • 12:00
  • 13:00
  • 14:00
  • 15:00
  • 16:00
  • 17:00
  • 18:00
    • Lunch
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Wijkronde lopen
    • Gesprek met huurders
    • Acties uitzetten
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Klachten en meldingen beoordelen en acties uitzetten
    • Administratie bijwerken
    • Gesprek met huurder
    • Overleg met Wijkbeheerder
    • Overleg met Sociaal Consulent
    • Verdiepen in veelvoorkomende problematiek
    • Klachten en meldingen beoordelen en acties uitzetten
    • Overleg met GGZ
    • Klachten en meldingen beoordelen en acties uitzetten
    • Lunch
    • Wijkronde lopen
    • Huisbezoek afleggen
    • Multidisciplinair overleg
    • Administratie bijwerken
    • Klachten en meldingen beoordelen en acties uitzetten
    • Dossier bijwerken
    • Lunch
    • Wijkteamoverleg
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Overleg met Politie
    • Klachten en meldingen beoordelen en acties uitzetten
    • Dossier bijwerken
    • Lunch
    • Overleg met gemeente
    • Mails lezen en beantwoorden
    • Overleg met Wijkbeheerder
    • Administratie bijwerken
    • Gesprek met huurder
    • Wijkronde lopen

Voorbeeld uit de praktijk

Een bewonersgroep heeft het idee om van een garage in de wijk een ontmoetingsplek te maken. Hoe realiseer je dit?

Als een idee als dit binnenkomt, is het aan jou om te onderzoeken of dit haalbaar is. Zo kijk je of het financieel mogelijk is en of de geopperde locatie geschikt is. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat er plannen zijn om de garage in kwestie op korte termijn te slopen. Ook kijk je of het sociale aspect van het plan realistisch is. Is er voldoende draagvlak in de wijk om de ontmoetingsplek tot een succes te maken? Ook overleg je met je collega’s om te kijken of zij enthousiast zijn over het plan. Als blijkt dat er intern en extern voldoende draagvlak is op alle gebieden, schakel je de nodige partijen in om tot uitvoer over te gaan.

Groeipad

Woonwaarts geeft haar medewerkers genoeg ruimte om zichzelf te onwikkelen, zodat de organisatie aan haar opgave kan voldoen. Met de juiste kennis en vaardigheden kunnen medewerkers optimaal presteren in alle wijken en buurten waar Woonwaarts actief is. Medewerkers hebben zelf de regie in handen en krijgen de vrijheid om zichzelf zowel op persoonlijk als op professioneel vlak te ontwikkelen. Hierin worden medewerkers gestimuleerd en gefaciliteerd: Woonwaarts heeft een organisatiebreed opleidingsbudget, en bovendien hebben medewerkers vanuit de CAO Woondiensten een individueel loopbaanbudget.

Woonconsulent

Werken bij Woonwaarts

Wij zijn een wijkgerichte woningcorporatie werkzaam in de gemeenten Nijmegen, Beuningen en Druten. Samen met bewoners en partners werken wij elke dag aan sociaal duurzame buurten. Buurten waar mensen zich thuis voelen en fijn met elkaar samenleven, nu en in de toekomst. Wij zijn een wijkgerichte, platte organisatie met zelforganiserende teams. 

Al onze medewerkers hebben hun eigen specialismen, talenten en werkervaring. Deze krachten worden gebundeld om samen aan sociale, duurzame wijken en buurten te werken waar bewoners zich thuis voelen. Alleen dan kunnen ze het beste uit zichzelf halen, en wij geloven dat dit ook geldt voor al onze medewerkers.

Wij hebben ook regelmatig vacatures voor functies die uitstekend in te vullen zijn door mensen met bijvoorbeeld een visuele beperking of mensen die minder mobiel zijn. Wij bieden in overleg passende faciliteiten om goed en fijn te kunnen werken. Ook zijn er regelmatig stageplaatsen beschikbaar en staan we open voor open sollicitaties. Neem hiervoor contact op met een van onze HRM-Adviseurs via hrm@woonwaarts.nl of telefoon 024 382 01 00.

  • Kantoor in Nijmegen
  • 130 werknemers
  • 50% / 50%
  • Gemiddelde leeftijd 47 jaar
  • Informeel, representatief, voor enkele functies bedrijfskleding
  • Hybride werken

Collega's

Marjolein Albers - Sociaal Consulent - afdeling Wonen

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik ben in 1989 begonnen bij Woningbouwvereniging Eigen Haard wat na diverse fusies Woonwaarts is geworden. In de 33 jaar dat ik bij Woonwaarts werk heb ik in diverse functies gewerkt, altijd de mogelijkheid gekregen om opleidingen te volgen, door te groeien of te veranderen van functie. Op dit moment werk ik als Sociaal Consulent wat mij heel goed bevalt. Ik werk met heel veel plezier in een leuke vakgroep, fijn wijkteam en gezellige collegae.

Wat heb je gestudeerd?
MEAO en Sociaal Architect. Verder interne trainingen en cursussen.

Wat doe je in je vrije tijd?
Sporten en terrasje pakken.

Rachelle Wijnandts - HRM adviseur - Staf

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik wilde graag werken in het maatschappelijke speelveld. Er kwam een mooie vacature beschikbaar waar ik direct op heb gereageerd. Na de gesprekken was ik nog enthousiaster en wilde mijn steentje bijdrage aan deze interessante sector. Inmiddels is het 15 jaar geleden dat ik hier begon en werk er elke dag nog met veel plezier!

Wat was je vorige baan?
HRM adviseur.

Wat doe je in je vrije tijd?
Wandelen, puzzelen, lezen, uit eten en theater bezoeken.

Daphne Schrijvershof - Facilitair medewerker en Secretaresse op de afdeling Service & Communicatie

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Via mijn netwerk kwam ik in aanraking met Woonwaarts. De dubbelfunctie in de vacature sprak mij erg aan omdat ik bij mijn vorige werkgever ook voor deze 2 afdelingen werkzaamheden heb verricht en de afwisseling daarvan mij erg beviel. Toen mij tijdens het sollicitatiegesprek een lastige situatie werd voorgelegd kreeg ik gelijk de drive om deze op te lossen, ik weet nog dat ik dacht "wat een mooie uitdaging!"

Wat was je vorige baan?
Secretaresse bij Vivare.

Wat doe je in je vrije tijd?
Sporten, met vrienden afspreken en winkelen.

Sollicitatieproces

Sluiting (22 februari)
Gesprekken (12 maart)
Arbeidsvoorwaardengesprek

Interessante baan?